Bewustwordingscampagnes hebben dan misschien een lange adem nodig, maar uiteindelijk werken ze écht. Ga maar na: drink jij als je nog moet rijden en draag je je autogordel? De kracht van herhaling!

plofkipHeb je de radiocommercial van Stichting Wakker Dier al gehoord over hamsters en plofkippen? Een nieuwe aanval tegen ’s lands grootste kruidenier die het, volgens deze stichting, niet zo nauw neemt met het verkopen van kiloknallers plofkip. En ik ben benieuwd: wordt deze aanval net zo succesvol in het veranderen van consumentengedrag als eerdere campagnes?

Glaasje op, laat je rijden

De eerste bewustwordingscampagne die ik me kan herinneren, is die over alcoholgebruik in het verkeer. Wie van ongeveer hetzelfde bouwjaar is als ik, of nóg eerder is geboren, kan zich vast nog wel herinneren dat het vroeger heel normaal was de auto in te stappen met een glaasje op (of meer dan één). Geen haan die er naar kraaide: ‘We rijden voorzichtig; zijn zo thuis.’ De blaasfuik was een onbekend fenomeen; je moest het wel heel bont maken en vreselijk veel pech hebben om oom Agent tegen te komen op zo’n avond.

Autogordels: ook achterin

Nog een mooi voorbeeld: autogordels. In 1976 werd het verplicht deze voorin de auto te dragen en pas in 1992 werd het dragen van gordels ook voor passagiers op de achterbank verplicht. Ben jij van vóór 1976? Grote kans dat je ouders je in de reiswieg los op de achterbank van de auto vervoerden. Als je ouders al een auto hadden.

Vergelijk dat eens met nu en doe voor de zekerheid eens een check op internet wat de regels precies zijn rondom het dragen van autogordels. Je zult versteld staan wat er allemaal bedacht is om iedereen maar veilig van A naar B te kunnen vervoeren.

Schijf van vijf

Dan voeding: de ‘schijf van vijf’. Kortweg: regelmatig eten, vermijd vet en omarm koolhydraten en light. Tip: doe eens een zoektocht op internet naar, bijvoorbeeld, anti-koolhydraten fora. Die prediken: minder koolhydraten, géén light, maar juist wél vet.

Duidelijk: ook in de voedingsindustrie rommelt ‘t. Benieuwd hoelang de ‘schijf van vijf’ nog stand houdt.

You can run, not hide

Als er een ‘Cup voor de Duurzaamheid’ zou bestaan voor de meest ‘groene’ persoon, weet ik nu al dat ik die niet win. Bij mij gaat er namelijk nog steeds chloor door m’n toilet en er staat meer dan één auto op ons pad.

Maar toch…kiloknallers komen er niet in, ik herontdek de fiets (bij droog weer) en zelfs de term ‘hybride auto’ is gevallen hier in huis. Koop ik kleding dan ben ik altijd nieuwsgierig naar het MVO-beleid van de fabrikant.

Het moge duidelijk zijn: niemand kan zich doof houden voor bewustwordingscampagnes van overheid en belangenorganisaties zoals Wakker Dier. Je zoekt het misschien niet actief op en volgt geen ‘duurzame’ organisaties op social media, maar toch kom je niet onder hun boodschappen uit.

Niets is zo veranderlijk…

Wat ik maar wil aangeven is dat je met z’n allen (consument, overheid, bedrijfsleven) gedrag kunt omvormen ten gunste van…. Autogordels?! Ja! Roken?! Nee! En welk bedrijf heeft geen ‘don’t drink and drive’ policy?

Campagnes en constante messaging: de kracht van herhaling spreekt. Mooi toch? Dat onderbouwde en gestructureerde communicatie zoveel teweeg kan brengen. Dat het écht mogelijk is gedrag te veranderen. En dat je dan zelfs de meest notoire niet-gordelgebruiker meekrijgt in die verandering…. En ook: dat je daar een hele lange adem voor moet hebben.

Niets zo veranderlijk als een mens: gelukkig maar!

Zeg er maar wat van