Je ziet ze weer volop voorbij sjezen in hun strakke broeken en felgekleurde shirts. Ieder voorjaar lijken het er meer te worden, want hardlopen is razend populair.

Dat is niet zo vreemd, want je hebt niet veel meer nodig dan een goed paar schoenen. Je stapt zo de deur uit voor een half uurtje joggen. Toch zijn er ook genoeg mensen met een hartgrondige hekel aan hardlopen. Eigenlijk is er geen middenweg: ‘You love it or you hate it’.

Hardlopen kon ik wel

Ik ben inmiddels ook besmet met het hardloopvirus. Vooral omdat het lekker simpel is. Iedereen kan rennen. Mijn slechte motoriek en gebrek aan ruimtelijk inzicht leidden ooit tot de legendarisch woorden van mijn gymlerares “We gaan nu speerwerpen, behalve Joyce, die kan beter iets anders gaan doen”. Hardlopen daarentegen kon ik wel. Ik denk dat ik één van de weinigen was die blij werd van het woord Coopertest.

Toch ben ik niet altijd even fanatiek. Er zijn periodes waarin ik enthousiast in de weer ga met ingewikkelde trainingsschema’s, afgewisseld met periodes waarin ik één keer in de week op mijn gemak een rondje door het park loop of zelfs mijn hardloopschoenen een hele tijd links laat liggen. Op dit moment heb ik net een fanatieke periode achter de rug, omdat ik meedeed met een evenement voor het goede doel. Helaas heb ik dit moeten bekopen met een pijnlijke heupblessure, waardoor ik nu even helemaal niet mag hardlopen.

Voor de haters: de nadelen

Dat is meteen ook één van de grootste nadelen van deze sport: de blessures. Hardlopen is een zware belasting voor je pezen, spieren en gewrichten. Daarom is het zo belangrijk om je training langzaam op te bouwen en voldoende aandacht te besteden aan je warming-up. Ook de juiste schoenen zijn belangrijk. Als hardloopliefhebber wist je dat natuurlijk allang. Als je een hater bent, dan denk je nu waarschijnlijk: ‘blessures en dure schoenen? Mij niet gezien’. Voor alle haters hier nog een paar redenen om vooral niet te gaan hardlopen:

  • Hardlopen doe je buiten. Dus ook als het regent, sneeuwt of stormt.
  • Je gaat ervan zweten. En iedereen ziet dat.
  • Hardlopen is saai. Zeker als je altijd hetzelfde rondje loopt.
  • De eerste 10 minuten blijven lastig. Zelfs als je marathons loopt.
  • Je mag dan wel alleen hardloopschoenen nodig hebben, maar weet je wel wat een goed paar schoenen kost? Natuurlijk ga je niet in je oude joggingbroek lopen, dus er moet ook een hip outfitje gekocht worden. Kortom: toch best een dure sport.

Voor de liefhebbers: de voordelen

Als je net even dat duwtje in je rug nodig hebt, dan geef ik je hier ook een paar goede redenen om vooral wel die hardloopschoenen aan te trekken:

  • Hardlopen doe je buiten. Buitenlucht en zonlicht doen wonderen voor je humeur en weerstand.
  • Je verbrandt calorieën (en ja, daar ga je bij zweten). Je hoeft je dus minder schuldig te voelen na een snack-avond. Die loop je er de volgende dag wel weer af.
  • Hardlopen is een goede manier om je hoofd leeg te maken. Je hoeft je alleen te concentreren op je loop en je ademhaling.
  • Je traint ook je doorzettingsvermogen. Hardlopen kan zwaar zijn, vooral de eerste 10 minuten. Het is dus een goede training van je discipline en dat komt ook bij veel andere dingen weer van pas.
  • Shoppen! Het is een goed excuus om leuke nieuwe sportkleding en gadgets aan te schaffen.

Bij welk team hoor jij? Ben je een hater of een liefhebber?

 

2 reacties

  1. Sylvia

    Ik heb een haat/liefde verhouding met hardlopen…
    Weet hoe lekker/verslavend/verlossend het kan zijn.
    Maar mijn enkels/knieën/heupen worden helemaal niet blij van hardlopen… Ondanks aangemeten schoenen en langzaam opbouwen, blijf ik blessure na blessure oplopen.

    Sportmasseur doet 2u per maand z’n best, fysio blijft zeggen dat ik spierversterkende oefeningen moet doen, terwijl ik ondertussen 60kg op de legpress leg…

    Heb het hardlopen dus eerlijk gezegd opgegeven…ondanks het feit dat ik sporten in de sportschool niet leuk vind, gaat me dat toch beter af…helaas!

    Beantwoorden
    • Joyce

      Dat is echt balen. Hier ben ik eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor… Ook mijn (sport)fysiotherapeut schrijft spierversterkende oefeningen voor, maar het herstel gaat nog niet zoals ik gehoopt had.

      Misschien kan je wel fietsen of mountainbiken? Dat lijkt me dan nog wel een goed alternatief als ik echt niet meer kan/mag lopen.

      Beantwoorden

Zeg er maar wat van