Via mijn Instagram- en Twitteraccounts volg ik een aantal bloggers en struikel daarbij over de nieuwe producten, plekken en (pers)events. Ik verwonder me er over dat ze hun blog, een deel van hun online identiteit, laten gebruiken door merken, in ruil voor goodies, gadgets en reizen. Zijn dit de vrouwen van nu?

De bloggers die ik volg zijn dames van mijn leeftijd, rond de dertig, uit een grote stad. Mijn peers, zou je denken. Hun foto’s en blogs staan vol kiekjes van eten, beautyproducten, reizen en sport. Al naar gelang de interesse ligt de focus van de schrijfsters wat meer op het ene, of op het andere segment.

I don’t buy it

Ik snap dat je als kleine blogger je gevleid voelt als een groot merk je uitnodigt voor een evenement, waar je bijvoorbeeld de nieuwste kledinglijn kunt bekijken. Mooie content voor je blog, waar schijnbaar waarde aan wordt gehecht door het merk. Maar dan de blog zelf: ‘en toen mochten we de schoenen / het setje / de sieraden / het horloge houden!’ is standaard een van de zinnen. Gevolgd door een enthousiaste review van het product. Soms een kleine zin: ‘ik weet niet zeker of ik de broek vaak aan zou doen, maar hij zit heerlijk en is prachtig. Hier kan je ‘m bestellen’. Een kritische blik ben ik zelden tegengekomen. Terwijl juist dat, vind ik, je taak is als reviewer. Natuurlijk kan een product fantastisch zijn, maar I don’t buy it als je schrijft naar aanleiding van een dergelijk event.

Begrijp me goed, ik vind advertorials een prima middel (want daarvan wordt eerlijk gezegd dat het een advertorial is) en er zijn wel degelijk dames die van een website met producten hun werk maken. Neem Cynthia Schultz aka MissLipgloss. Zij schrijft rustig dat een product rubbish is. Haar site gaat dan ook veel verder dan een blog met dagelijkse belevenissen en is onder jongeren een autoriteit op beauty vlak. Het is geen blog over haar en haar leven, waar ‘per toeval’ het nieuwste Clinique product voorbij komt, maar een informatieve site met recensies en tips.

Mening for sale

Wat ik me steeds maar weer afvraag is: hebben de bloggers die ik bedoel, met over het algemeen een prima opleiding, niet door dat hun mening wordt gekocht? Of nog erger: maakt het hen niet uit dat hun mening met die schoenen of dat horloge wordt gekocht? Zijn de vrouwen van mijn generatie werkelijk zo gemakkelijk te beïnvloeden? Ik erger me dood aan mails die ik krijg waarin ik word uitgenodigd voor reviews of kortingscodes-in-ruil-voor-een-blog of tweet. Kraaltjes en spiegeltjes. Bedenk een betere marketingstrategie.

Waarom is er niet meer dan de laatste spinning class waar je heen bent geweest, hoe gezond je eet ’s avonds en de première party die je hebt bezocht? Ga eens de diepte in, word boos over issues, het nieuws, de politiek. Lees een krant (oh nee, Blendle) en vertel wat je vindt. Show me your brains. Ik mis blogs van vrouwen van mijn leeftijd waar het ergens over gáát in plaats van het tonen van het gewenste plaatje. Over meningen, over issues in de samenleving, hoe we er voor staan als vrouwen, wat jij vindt dat moet veranderen, toon me je autoriteit als professional. In plaats van te schrijven over spullen of de locatie waar je bent. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat de bloggers die ik zo verwonderd volg echt wel meer inhoud hebben dan ze op hun blog laten zien. Waarom komt er dan slechts een gefilterde Instagram foto van de nieuwste Starbucks latte naast de lengte van je haar dankzij een ecologisch verantwoorde shampoo naar boven?

Kan het ons dan echt niet schelen?

 

 

 

11 reacties

  1. mijnwritersblock

    ik ben ook iemand die ervan houd om meningen te lezen die er toe doen. Oh het is gratis dus ik ben positief, dat was bij het eerste boek dat ik gratis kreeg nog deels het geval. Ik kwam niet door het boek heen, maar dat meldde ik niet.
    ik maakte er een doodnormaal praatje van, waar je niet uit kon opmaken wat mijn mening was. Dit doe ik niet meer. daar ben ik al lang overheen.

    Nu ik ook een persoonlijke blog heb, merk ik dat het lastig is om dingen te schrijven over iets belangrijks ( ik ben net begonnen). maar het is wel leerzaam en daar gaat het om.

    Ik lees dan ook alleen blogs die me aan het hart staan omdat ze eerlijk zijn.

    Beantwoorden
  2. @anneliesje

    Zal inderdaad ongetwijfeld deels liggen aan de eer dat ze uitgenodigd/gevraagd worden, deels dat ze daarna vriendjes willen blijven met het merk. Ik heb al van begin af aan tegen elk merk waarvoor ik review gezegd dat ik kritisch (wel goed onderbouwd) ben. Maar één van mijn sites draait op/om reviews en kan het dus sowieso niet maken om alleen maar positief te schrijven. En ja, sommige merken vragen dan of ik een bepaalde zin niet anders kan neerzetten en sommige merken zullen je ongetwijfeld een volgende keer minder snel uitnodigen, maar ja, hun probleem. Genoeg andere merken die een eerlijke mening over hun producten wel waarderen. Kan zo 100 voorbeelden noemen. Als je vrienden bent met iemand zul je de ene keer ook in hun gezicht iets kritisch zeggen, de andere keer zul je ze oprecht prijzen om iets wat ze goed doen, zo werkt vriendschap, en zo werkt het met relaties met merken ook, in mijn beleving. En soms zal de vriendschap er niet tegen bestand zijn, soms wordt ie er inniger van. Afijn, boel gepraat, maar even wat anders: je hoeft die sites/blogs/instagrammers niet te volgen he… ze voelen er direct wat van als je ze gewoon ontvolgt

    Beantwoorden
    • Annemarie van Campen

      Dat lijkt me een hele mooie insteek. De waarde van reviews hangt aan hun eerlijkheid, dus daar naar streven levert op de lange termijn alleen maar voordeel op. En inderdaad, ontvolgen kan zeker, ik volg ze dan ook niet in overvloed. Je verbazen is soms ook leuk 🙂

      Beantwoorden
  3. EstherD

    Ik herken het zelfs als er op heel slinkse wijze reclame wordt gemaakt. Ik haak dan meteen af, eerlijk gezegd. Ik heb helemaal geen zin om al die promotieblogs die zogenaamd als persoonlijke blogs worden geprofileerd, te lezen.

    Beantwoorden
  4. Zij van hem

    Heel herkenbaar. Beautyblogs zijn niet echt de blogs die ik graag volg maar als ik er dan per ongeluk eentje binnen struikel vallen dit soort zaken mij ook op. Krijg ook vaak het idee met dit type blogs dat het ook het ultieme doel is om spullen te krijgen om te testen. Een soort heilige graal ofzo.

    Zelf heb ik een heel andere insteek en durf ondanks mijn overwegend positieve insteek zeker ook kritisch te zijn. Heb laatst de minister van Defensie ontmoet en wil daar nog een blog over schrijven en ben wel van plan daar ook kritisch in te zijn. Vind ik ook wel zo eerlijk en een compleet beeld geven.

    Beantwoorden
  5. @scriptgirlnl

    Ik ben eerlijk: ik heb dit vroeger ook gedaan. Ik ben ermee gestopt. Ik werd er zat van. Ik blog nu voor mijn lol en werk met leuke partijen samen die me niet betalen en waar ik kan doen en laten wat ik wil. De bezoekers zijn terug en mijn blogs zijn gewoon weer mijn hobby. Heel verfrissend. Maar misschien is het voor veel bloggers nog een fase waar ze doorheen moeten?

    Beantwoorden
  6. Xaviera

    In onze mediakit staat de voorwaarde er ongeveer zo:

    "wat je ons ook geeft, we schrijven er altijd onze eigen mening over. Altijd."

    Ik vind namelijk niet per se dat het wel oké is als grote publishers aan schrijven over producten verdienen en iedereen dat oké vindt en dat als kleine partijen dat doen, dat het dan opeens verdacht is.

    Ik vind wel dat je duidelijk moet zijn als je iets hebt gekregen of als er betaald is. Ik vind ook dat je gewoon je mening moet geven. Ik ben een slechte leugenaar dus heb ik er in onze mediakit rekening mee gehouden 🙂 Denk trouwens ook niet dat die merken mij vragen als ze een fake mening willen, want dan loop je bij mij best een risico 🙂

    Overigens vind ik het zelf niet zo'n issue om te zeggen: it ain't my thing, maar kan me voorstellen dat een ander er blij mee zou zijn. Dat is niet meteen slecht, je reviewt met je eigen mening, maar wel voor je doelgroep.

    Zo kreeg ik eens een lamp (van wat tientjes, dus tis nou niet dat ik het daarvoor deed), die ik echt vet vond. Maar niet in mijn interieur, maar meer voor studenten. Dat heb ik dan ook gezegd (heb nog wel gekeken of ik het aan mijn katten kon slijten, want er zaten losse, lichtgevende ballen in die je eruit kon halen en mee kon spelen – maar zelfs mijn katten vonden zichzelf er te oude voor :)).

    Ik probeer overigens wel in al mijn reviews heel uitgebreid te zijn. Soms is dat wat lastiger – zoals bij die lamp. Maar zeker bij telefoons (die ik ook gewoon review als ik ze zelf met de eigen duiten koop) of andere tech, duik ik er wel diep in.

    Maar goed, lang verhaal kort: het idee dat bloggers geen geld mogen verdienen ben ik het niet mee eens. De voorwaarden waaronder ze dat doen en hoe ze dat doen, daar valt zeker een hele zinnige discussie over te voeren.

    Beantwoorden
  7. Janneke

    Er zijn ook diepgaande blogs! Maar die zijn niet zo populair. Volgens mij volg je de verkeerde & te grote blogs. Het is een interessant fenomeen, maar zelf word ik er moe van. Dus verwijder ik dat soort blogs uit Bloglovin, en lees in plaats daarvan bijvoorbeeld suushi.nl, die ook blogt over Europa, Brussel en de Volkskrant 🙂

    Beantwoorden
  8. Walter

    Ik schrijf over reizen per fiets, dus het gaat bij mij over heel wat andere bedragen dan de prijs van een handtasje of een paar schoenen – voor de prijs van een paar Louboutins heb je echt mijn wielset niet. Toch wil ik niet gesponsord worden. Het gaat niet alleen om de onafhankelijkheid van mijn weblog, maar ook omdat ik zelf mijn materiaal wil kunnen kiezen. Ik heb gewoon geen zin om opgescheept te worden met spullen die niet degelijk genoeg zijn, te zwaar zijn of niet goed passen bij wat ik wil doen. Zolang ik het zelf kan betalen, maak ik zelf mijn keuzes.
    Er wordt zoveel meuk verkocht. Zoveel rotzooi die ik niet eens in mijn huis wil hebben, laat staan dat ik er mee op pad wil. Ik snap echt niet waarom iemand zich zou laten opzadelen met iets dat hij of zij zelf nooit gekocht zou hebben. Al is het maar een handtas.

    Beantwoorden
  9. Break de week

    […] van je online identiteit gebruiken door merken in ruil voor goodies, gadgets en reizen? Lees dan: Bloggers. Is dit mijn generatie vrouwen? op Urban Chicks.nl. Ook wij vragen ons al een tijdje af waar de blogs met diepgang, informatie, […]

    Beantwoorden

Zeg er maar wat van