Gezonde voeding is een topic waar we allemaal mee bezig zijn. Een gezonde en gevarieerde voeding zorgt niet alleen voor een betere levenskwaliteit en fitter gevoel. Het vermindert ook aanzienlijk het risico op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. De Vlaamse arts Kris Verburgh laat in De Voedselzandloper, het boek over het gelijknamige model voor gezonde voeding, zien hoe het werkelijk zit.  Ik haal een paar van zijn basisprincipes eruit.

VettenDe Voedselzandloper in Lekker Lang Jong (2)

Vetten zijn gezonder dan gedacht. De meeste vetten spelen geen belangrijke rol in hart- en vaatziekten. Studies tonen aan dat je beter een laag-suikerdieet kunt volgen dan een vetarm dieet. Maar wat doen de fabrikanten van voedselproducten? Ze halen het vet uit hun producten en doen daar suiker voor in de plaats. Dat moeten ze wel doen om de smaak op peil te houden. Vetarme producten bevatten dus veel suiker. Er zijn natuurlijk wel zeer ongezonde vetten, zoals in gefrituurd voedsel en commerciële zoetigheden (gebak, koeken en snoep).

Suikers

Is het mogelijk om suikers te mijden? Het is bijna onmogelijk: bijna overal zit suiker in. Hoe mijd je ze dan? Geen verpakte producten kopen. Dus geen tomatenblokjes in een pak of blik. Gewoon zelf maken. Uitje met knoflook fruiten, tomaten erbij, kruiden,  peper en zout naar smaak en een kwartiertje laten pruttelen. Zelfs in de zakjes groene thee zit suiker, zo ontdekte de Keuringsdienst van waarde.

Melk

Naar schatting tweeduizend mensen uit de zuivelindustrie lobbyen fulltime of parttime in de Tweede Kamer en bij departementen om ons zoveel mogelijk melk te laten drinken. Deze mensen jokken niet per se, maar ze vertellen ook niet alles. De mens kan van nature niet tegen melk (moedermelk uitgezonderd). We hebben het dus helemaal niet nodig. We worden onnodig bang gemaakt voor broze botten. In groenten (vooral broccoli, kool en spinazie), tofoe, sojayoghurt en kaas zit voldoende calcium. Kaas is van melk gemaakt en bevat verzadigde vetzuren, maar vergroot de kans op hart- en vaatziekten niet, onder andere door vitamine K2.

Bloemkoolpizza (2)Kookboeken

Achterin De voedselzandloper staan recepten, maar deze vind ik niet zo aanlokkelijk. Gelukkig hebben een paar dames kookboekengeschreven gebaseerd op de principes van Kris Verburgh: Pauline Kok en Nelleke van Lindonk en Clara ten Houte de Lange. Er staan ook borrelhapjes en tussendoortjes in.

Samengevat

Kort samengevat komen zijn aanbevelingen hierop neer: Geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst (vervangen door groente, peulvruchten of paddenstoelen), geen melk of yoghurt (wel van soja), weinig rood vlees (wel kip en vette vis), veel groente en fruit en veel water.

Zeg er maar wat van