Na acht maanden was ik eindelijk zover dat ik hem durfde te bellen: Bob de stylist. Een cadeautje, omdat ik al jaren moeite heb met kleding kopen. Tijd voor verandering, dus. Maar hoe gaat dat nou, zo’n personal shopper?

Ik kreeg de personal shopper, Bob Willemse, cadeau van mijn vriend en schoonfamilie. Eng, maar oh, zo noodzakelijk. Want ik heb al jaren, en dan bedoel ik ook echt jáááren, moeite met kleding uitzoeken. In twee delen vertel ik je mijn ervaring met een personal shopper. Dit tweede deel gaat over de shopdag met Bob. In deel 1 beschreef ik het intakegesprek.

De Grote Dag

Ik wist al na het intakegesprek dat we op de shopdag om 11.00 uur zouden afspreken en dat we in elk geval in De 9 Straatjes in Amsterdam zouden komen. Ik moest dus zorgen voor voldoende banksaldo! De avond voor de shopdag kreeg ik van Bob een mailtje met twee moodboards die hij voor me had gemaakt en ook instructies voor de volgende dag. Ik moest in elk geval pumps, een panty en een zwart topje meenemen of aandoen. Het ging nu echt gebeuren! De volgende ochtend stuurde Bob nog de exacte locatie waar hij mij verwachtte. Retespannend vond ik het.

Shop, shop, shop

Ik heb nog nooit zoveel kleding op één dag gepast als op deze dag. Bob had gepreshopt en in een aantal winkels items laten weg leggen. Bij binnenkomst groette de winkelmedewerker Bob vaak alsof het een oude bekende was en kregen we een stapel kleding mee de paskamer in. In veel van de winkels hielp de medewerker mee met beoordelen hoe iets stond en of er misschien nog iets anders was wat ik kon proberen. Ik kreeg een steeds beter beeld van wat Bob voor mij voor ogen had en waar ik op moet letten bij het kopen van kleding. Ik weet nu beter wat mij goed staat en wat ik beter aan de rekken kan laten hangen.

Marathon

De meeste winkels gingen om 18.00 uur dicht en dus moesten we stoppen met shoppen. En dat terwijl Bob nog in minimaal twee winkels kleding had weggelegd of gezien, dat ik had moeten passen. Op een lunchpauze na hebben we dus zeven uur lang geshopt. Zeven uur. Vind ik best lang. Eenmaal thuis op de bank voelde ik me alsof ik een marathon had gelopen (niet dat ik echt weet hoe dat voelt..) en ben er dan ook lange tijd niet meer vanaf afgekomen.

The results

Waar ik uiteindelijk mee ben thuisgekomen? Ik ging voor vrouwelijk met een stoere touch (want ik ben geen meisjemeisje) en wat professioneler dan ik me nu kleed. Meer kleur, minder grijs. Van het gekochte heb ik een shirt nog teruggebracht en een rok (waar ik op de shopdag nog over na wilde denken) heb ik achteraf online besteld.

Het resultaat:

  • Rode jurk (Who’s that Girl) met spijkerjasje (Levi’s) en stoere hoge sandalen (Levi’s)
  • Luchtig zwartwit jurkje (Kookaï)
  • Crèmekleurige bloemenjurk met petticoat (Karen Millen)
  • Paars truitje met glitters en watervalhals (Kookaï)
  • Blauwe slim fit midrise spijkerbroek met beetje wassing (Scotch & Soda)
  • Crèmekleurig kort straks vestje met zwart detail (Vanilia)
  • Zalmkleurige plooirok (later online alsnog besteld) (Vanilia)
  • Zalmkleurige lange zomerjas met driekwart mouw (Vanilia)

gekochte-kleding

Personal shopper: goed idee

Ik vond het in eerste instantie eng om met een personal shopper in zee te gaan. Omdat ik daarvoor uit mijn comfortzone moest stappen, natuurlijk. Maar het maakte dat ik voor mijn gevoel mijn grenzen heb verlegd en daar heeft de personal shopper een grote bijdrage in gehad. Ik ben wijzer op kledinggebied en alhoewel ik er nog niet ben met de nieuwe items in mijn kledingkast, is dit een stevig begin.

Twijfel jij ook aan je kledingstijl of -smaak of zou je het gewoon leuk vinden om verrast te worden? Mijn advies aan jou: neem personal shopper Bob (of een van zijn collega’s) in de hand! En heb je het er zelf niet voor over, vraag het dan gewoon voor je verjaardag.

Lees over het intakegesprek in deel 1 van deze serie.

Zeg er maar wat van