Elke vierde donderdag in november is het Thanksgiving, traditioneel gevolgd door…. Black Friday. Terwijl de aardappelpuree en pompoentaart nog niet verteerd zijn, rennen veel Amerikanen die dag als een kalkoen zonder kop rond om de beste koopjes te scoren.

U heeft 33 nieuwe berichten

Net als Halloween is de Black Friday-traditie naar Nederland overgewaaid vanuit Amerika. Winkeliers maken gretig gebruik van deze verkoopkans en dat zie ik terug in mijn mailbox. De Black Friday Korting-, Black Friday Sale-, Black Friday Deal-berichten stromen binnen. Een paar dagen geleden kreeg ik zelfs al een Black Friday Begint nu!-bericht. En er ligt al een hemdje met het Pre Black Friday Korting-label er nog aan in mijn kast.

Ik heb het nodig; echt!

Winkeliers kennen de sociale psychologie; de angst om iets te missen. Dat wat schaars is, is aantrekkelijk en als je voor vijfenveertig euro een jackie koopt dat vorige week nog tweehonderdvijfenzeventig euro kostte, geeft dat een gevoel van winst. Ik weet het allemaal en trap er allemaal maar al te graag in. Sterker nog, terwijl ik dit aan het typen ben, ben ik afgedwaald naar een stedentrip voor negentig euro, een thermosbeker (die had ik dus toevallig net nodig … echt!) en een Baby Born Zusje Zeemeermin. Allemaal een stuk goedkoper dan morgen. Zeggen ze.

Mac-effect

Tegelijkertijd ligt het “Mac-effect” op de loer. Je verheugt je erop, geniet ervan, maar nog geen vijf minuten later geeft het een ontevreden gevoel. Het gevoel alsof je ergens ingetrapt bent. Terecht of onterecht? Hebben we het hier over een win-winsituatie of over een verkooptruc? Op Facebook zie ik, tussen de vele aanbiedingen door, kritiek voorbij komen: “Black Friday is de dag dat je je voor vele nieuwsbrieven uitschrijft” en “#kickoutblackfriday”.

Winst

Maar voor we anderen de schuld gaan geven; met dit Black Friday fenomeen kan je prima zelf dealen. De oplossing zit ‘m in het bewustzijn van je actie. Heb je niet al een paar zwarte booties? Is je keuken echt toe aan die nieuwe pannenset? Is dit zeepje echt lekkerder dan die die je altijd gebruikt? Kortom, ben je smoezen aan het verzinnen waarom je deze koopkans echt niet kan laten lopen óf heb je gewoon super mazzel dat wat je toch al wilde kopen nu goedkoper is dan ooit? Loop een rondje, fiets een stukje, drink een kop koffie, maar koop niet meteen. Ga op stap met een lijstje en wijk hier niet vanaf én wees niet bang dat je iets mist, echt niet. De kans dat het artikel een maand later voor nog minder in de schappen ligt, is behoorlijk reëel. Ik gooi mijn digitale winkelmandje leeg en ga verder met de rest van mijn dag. Het voelt als winst.

 

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.