Maatschappelijke trends en modetrends volgen elkaar in rap tempo op. Maar wie bepaalt nu eigenlijk wat een trend is en hoe wordt die voorspeld?

Trendsetters, trendvolgers, laatkomers of originals

Het nieuwste van het nieuwste. Wie wil dat nu niet? De nieuwste auto, de nieuwste gadgets of de nieuwste mode. In de trendcyclus zijn er verschillende groepen mensen.

Trendsetters hebben een oog voor de nieuwste trends en zijn altijd de eerste die een trend spotten en adopteren. Een trendsetter wordt gevolgd door trendvolgers of beter gezegd: de grote massa. Is de laaghangende bilspleet tonende spijkerbroek een modetrend geworden? Dan zie je dit kledingstuk (of dat stukje bilspleet) overal opduiken, van IJsland tot in Zuid-Afrika. Een trend is dan algauw een feit en er lijkt geen ontkomen meer aan.

Dan zijn er nog laatkomers. Die zijn niet zozeer bewust ergens tegen, maar leven hun eigen leven en spotten pas een trend als er geen ander model spijkerbroek meer te vinden is.

Een laatkomer is niet te verwarren met een original. De original koopt namelijk helemaal geen spijkerbroek, maar loopt al jarenlang in eigengemaakte lange rokken. Bovendien woonde de original al in een Tiny House sinds het nog een woonwagen heette.

Trendwatchers voorspellen trends

De nieuwste trends komen érgens vandaan en zijn namelijk al door de trendwatcher voorspeld. Hij of zij heeft een vooruitziende blik en bepaald de visie voor het komend seizoen. Trendwatchers noemen zichzelf dan ook visionairs of futuristen. Zij voorspellen trends aan de hand van wereldwijde gebeurtenissen. Niet alleen in de mode-industrie. Alle branches die met consumptiegoederen te maken hebben, willen continu blijven vernieuwen, verrassen en ontwikkelen. Zij luisteren aandachtig naar trendwatchers die hun een handreiking geven voor hetgeen komen gaat.

Tijdgeest of toverbol?

Over trendwatchers zijn veel meningsverschillen. Bedrijven betalen een vermogen voor lezingen van trendwatchers, maar er is ook veel scepsis. Nieuwe trends worden vaak vaag omschreven en de toekomst voorspellen blijft dan ook vaak in een toverbol kijken. Vooral juist ónverwachtse maatschappelijke gebeurtenissen spelen vaak een rol die een nieuwe trend bepalen. Het is dus niet zo eenvoudig om maatschappelijke trends en modetrends te voorspellen die wereldwijd succesvol zullen zijn.

Een voorbeeld van een wereldwijde trend is duurzaamheid

De wegwerp- en consumptiemaatschappij lijkt zijn hoogtepunt te hebben bereikt. Het kookt over wanneer we mondiaal te maken krijgen met waarschuwingen voor klimaatsveranderingen, milieuvervuiling en het uitputten van fossiele brandstoffen. Langzaam ontstaat er een nieuw besef: we moeten duurzamer, groener en schoner produceren om de volgende generaties niet op te zadelen met onze vervuilende, korte termijnvisie. Trendwatchers observeren deze tendensen en presenteren nieuwe concepten en ideeën. Duurzaamheid wordt ineens een begrip en ieder modern bedrijf probeert deze visie uit te stralen door middel van imagoverbetering of door producten te ontwikkelen of aan te passen.

Wil je graag een trendsetter zijn of misschien wel een trendwatcher worden? Dan kun je het beste je ogen goed openhouden en open staan voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Wie weet voorspel jij dan wel de volgende trend.

Zeg er maar wat van

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.